druk, druk, druk - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van lisanne - WaarBenJij.nu druk, druk, druk - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van lisanne - WaarBenJij.nu

druk, druk, druk

Blijf op de hoogte en volg lisanne

22 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

molwenie allemaal,
(Dit is Xhosa voor hallo als je het zegt tegen een grote groep, tegen 1 persoon is het molo)

Zoals gebruikelijk is er weer ontzettend veel gebeurt.
Zo kunnen de mensen bij Walmer Primary nog steeds verbazen, want ik ben nu een soort van computer 'slaafje' geworden en moet dus allemaal dingen voor ze uittypen. Ook laten ze de leerlingen meer als een uur alleen, omdat ze een vergadering hebben. Gewoon tijdens schooltijd! Die leerlingen werden dus heel luidruchtig en begonnen elkaar te klieren, ze hadden namelijk geen idee wat ze moesten doen.

Ook is het gebruikelijk geworden om elke dinsdag naar Barneys te gaan voor karaoke en daarna nog door naar Captains om lekker te dansen. En op donderdag gaan we vaak naar Belizza, dit is een grote club in Walmer. Hier ga ik dan vaak heen met mensen uit Marshall Road (dit is een ander vrijwilligershuis. Hier heb ik veel nieuwe vrienden gemaakt) Gister ben ik ook naar Belizza gegaan, maar omdat het gister een feestdag was was het echt ontzettend druk en warm. Dus dat was een beetje jammer.

Gister was het namelijk Human Rights day, dus de meeste mensen waren vrij. Er was jammer genoeg niet echt iets van deze feestedag te merken, want er waren geen speciale feesten ofzo.

Ook heb ik mijn allereerste surfles gehad. We hadden voor twee uur betaald, maar uiteindelijk heeft het drie uur geduurd. Ik was echt kapot na 3 uur, elke keer peddelen en weer op dat bord klimmen. Want dan denk je dit is een goede golf, dus heel hard peddelen en dan probeer je op te staan kiepert dat bord weer om :S

We zijn ook naar de kerk geweest, dit was echt een beleving opzich. De kerk was eigenlijk meer een schuur en bestond uit houten planken en plastic. Het zag eruit alsof het elk moment in elkaar kon storten. Om de kerk in te mogen moesten we of een lange jurk of rok tot onze enkels hebben. (deze hebben we dus eerst moeten kopen) En ja jullie lezen het goed, ik moest een jurk aan :S
De dominee begon zijn preek eerst rustig over dat we allemaal een keus hadden en blablabla, maar daarna begon hij toch te schreeuwen. Het was echt heel erg, je werd er eigenlijk gewoon een beetje bang van. Ook riep hij af en toe een kind naar voren. Zo was er een meisje waarbij het niet zo goed ging op school en die dominee begon gewoon tegen haar te schreeuwen, waarom ze haar best niet deed. Je zag het meisje eigenlijk steeds 'kleiner' worden, echt zielig. Toen de kerk dienst af was gelopen moesten we iedereen een hand geven en 'god bless you' zeggen, dit hebben we in totaal zo'n 60 keer gedaan.

Afgelopen dinsdag was er een staking in Walmer township, we wisten niet zeker of er wat zou gebeuren. Dus zijn we eerst naar de township gereden om te zien of er iets aan de hand was. Toen we daar kwamen leek het heel rustig, wel waren er meer mensen op straat dan anders. We vertrouwde het nog niet helemaal, dus gingen we maar even met de directrice praten of het wel een goed idee was als we bleven. Zij zei dat ze niet wist wat er ging gebeuren, dus dat we maar naar huis moesten. Uiteindelijk is er niets gebeurt, maar had wel lekker een dagje vrij.

Omdat ik deze dag vrij had ging ik met Sareedo (een andere vrijwilliger van Marshall road) lekker lunchen, daarna gingen we door naar Barneys om wat te drinken. Na Barneys gingen we bij de Boardwalk winkelen en als laatst gingen we met de bus naar huis. Wij hebben deze dag dus een b-dagje genoemd. Lunchen bij blue waters cafe, barneys, boardwalk, boekenwinkel en het busje :)

Dit was het volgens mij wel weer :)
xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

lisanne

Vanaf 1 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika. Ik ben daar drie en een halve maand. Ik ben daar om stage te lopen op twee verschillende scholen in Port-Elizabeth. Op 14 mei kom ik weer terug aan in Nederland.

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 3032

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 14 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: