Wiskunde, Afrikaans en Surfen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van lisanne - WaarBenJij.nu Wiskunde, Afrikaans en Surfen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van lisanne - WaarBenJij.nu

Wiskunde, Afrikaans en Surfen

Blijf op de hoogte en volg lisanne

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Heeii allemaal,

Ik weet het, ik weet het! Het is al veel te lang geleden, maar of ik had het te druk of ik had er geen zin in :) Dit is trouwens ook al de tweede keer dat ik dit allemaal schrijf, want toen ik bijna klaar was viel mijn laptop uit :S
Dus hier gaan we nog een keer.

Vorig weekend:
Op vrijdag gingen we om Lisanne haar verjaardag te vieren en omdat het haar laatste dag was naar Angelos om daar lekker te eten. Na Angelos gingen we door naar Godvana, een dansclub :)
Zaterdag rond 12 uur moest Lisanne toch echt weg en brachten Priscilla, Kirsten, ik en Sara haar naar het vliegveld. Na veel geknuffel en gehuil ging ze toch echt weg.
's Middags gingen we met een groep uit het huis naar het strand. Het waaide alleen zo hard dat ze werden gezandstraald :( maar voor de rest was het wel heel lekker op het strand.
's Avonds hebben we met iedereen uit het huis gebraaid (gebbqd alleen mag je dat hier niet zeggen, want dat is een soort vloeken :)) Dit was zo gezellig dat we hebben afgesproken om een keer per week met zijn alle te eten, dus ons eigen 'familydiner'
Iedereen uit het huis was uitgenodigd voor een poolparty in Robin Road. Daar staat een ander vrijwilligershuis, hier zitten bijna alleen maar Nederlanders. Alleen Jasmin, Valentin en ik gingen hier naar toe, omdat de rest te moe was. Het was echt super gezellig, veel gelachen en veel nieuwe mensen ontmoet.
Toen ik rond half 2 terug kwam van het feest, dus het viel nog best mee met de tijd! Zat er echt een ontzettend grote kakkerlak voor mijn kamerdeur, dus ik durfde er echt niet langs!!! Ik heb dus tien minuten staan wachten totdat de kakkerlak eindelijk weg ging :(
Zondag was heel rustig. Eerst zijn ik en Jasmin ergens gaan lunchen en hebben daarna nog wat rondgelopen. Aan het eind van de middag viel alleen de stroom uit. We konden dus niet koken, daarom bestond ons avondeten uit een restje salade en chips ;) Vlak voordat we naar bed gingen ging de stroom gelukkig weer aan.

Maandag:
Vanaf nu gaat de week zoals het hoort te zijn. Op Maandag en Dinsdag zitten we op Walmer Primary School en op Woensdag en Donderdag op Herbert Hurd Primary School. De lesdag verliep gewoon goed, ik heb geholpen waar dat kon en toegekeken. Bij de huiswerkbegeleiding kregen Jasmin en ik op eens op ons kop door een leerkracht, omdat ze van de huiswerkleraar een brief had gekregen waar in stond dat hij de situatie waar ze nu in zaten niet goed vond en dat er verandering in moest komen. Deze leerkracht was toevallig ziek deze dag, dus wij kregen de volle laag. Wij wisten trouwens niks van deze brief.

Dinsdag:
Toen ik vandaag op Walmer Primary aan kwam bleek dat er 3 5th grade leerkrachten afwezig waren en omdat ik al bij wiskunde was gaan zitten moest ik dus heel de dag wiskunde gaan geven aan de leerlingen. Ze wisten alleen niet wat ik moest doen, dus dat moest ik zelf maar uitzoeken. Dit heb ik uiteindelijk op weten te lossen door het aan de leerlingen te vragen en zelf maar wat te verzinnen. Maar ik dacht wel zo iets van HHHHEEELLLLPPP!! Dan zitten er opeens 50 leerlingen voor je, zonder dat je weet wat je moet doen.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en waren de leerlingen heel aardig. Het probleem met de leerkracht en de huiswerkleerkracht is ook opgelost, omdat ze het hebben uitgepraat.

Woensdag en Donderdag:
Deze twee dagen naar Herbert Hurd. Het is een hele omschakeling tussen de scholen, omdat deze school het zo veel beter heeft dan de Walmer school. De leerlingen hier weten dat ik uit Nederland kom en vragen dus ook heel veel over Nederland. Zo veel dat ik heb besloten om volgende week Woensdag een les over Nederland te geven :)
De leerlingen krijgen op deze school ook les in Afrikaans en het is zo grappig om te zien hoe veel dat op Nederlands lijkt. Het is alleen wat makkelijker geschreven. Dus je kunt het best makkelijk verstaan en dat vinden de leerlingen ook heel grappig :)
Van een van de leerlingen heb ik een verlaat Valentijnscadeau gekregen, omdat ik er vorige week niet was. Een hele lieve kaart en een marshmallow :)

Vrijdag:
's Avonds gingen we op kosten van Dylan wat drinken met zijn alle. Dylan betaalde omdat hij een belangrijke beurs had gekregen in Amerika. Met deze beurs kan hij een jaar lang op kosten van de government naar Indonesië. Hier gaat hij dan onderzoek doen en Engelse les geven. Dit was dus reden voor een feestje.

Zaterdag:
Zaterdag zijn Froukje, Kirsten, Priscilla en ik naar Greenacres gegaan. Dit is een heel groot winkelcentrum. Ze hebben hier dezelfde soort kleren als in Nederland alleen dan goedkoper :) Toen het winkelcentrum om vijf uur sloot hebben we een taxi gebeld, de taxi zou er binnen een kwartier zijn. Alleen bleek dit in Zuid-Afrikaanse tijd te zijn, want hij kwam om zes uur pas aanzetten. Zo'n DRIEKWARTIER later!!

Zondag:
Vandaag was echt een leuke dag. We zouden eigenlijk een surfles nemen, maar omdat er geen wind stond waren er bijna geen golven. Dus een surfles kon niet echt. Wel gingen we naar het strand en omdat Jasmin en Valentin een surfbord hebben namen we deze mee. Ondanks dat er bijna geen golven waren zijn we toch het water in gegaan met de borden om te kunnen oefenen. Kijken of we op het bord konden blijven liggen en om te oefenen met peddelen. Heel af en toe kwam er is een golf, hier probeerde je dan op mee te drijven. Staan dat lukt echt nog niet, veelte moeilijk.
Na het surfen waren we allemaal uitgehongerd, dus zijn we met de strandgroep wat gaan eten bij het Newscafe (om half 4, dus een hele late lunch)
's Avonds was het tijd voor ons familydiner en ons zelf gemaakte dessert.... Lemon cheesecake :)

Dat was het wel weer volgens mij! En deze keer is het gelukt zonder dat mijn laptop uitviel :)
Tot de volgende keer!
xx


  • 27 Februari 2013 - 16:21

    Betty:

    Wat leuk Lisanne, dat je een "Nederlandse" les gaat geven, ben benieuwd wat je gaat doen en hoe ze het zullen vinden.
    Zo leer je wel improviseren, zeg, met die wiskundeles, je hebt het goed opgelost, hoor, chapeau!!!

    gr. van Betty


  • 04 Maart 2013 - 22:47

    Betty:

    Hoi Lisanne, hartstikke bedankt voor je bijdrage voor mn boek, leuk dat je ook hebt meegedaan vanuit het verre Zuid-Afrika, zo zie je maar weer dat er geen grenzen (meer) bestaan tegenwoordig.
    Ja, jammer dat je er niet bij kon zijn. maarre....wakker gemaakt willen worden voor stamppot boerenkool, dan zul je nog even moeten wachten tot je hier weer terug bent.
    En die schommelstoel, die houden we bezet tot je hier weer op visite komt, deal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

lisanne

Vanaf 1 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika. Ik ben daar drie en een halve maand. Ik ben daar om stage te lopen op twee verschillende scholen in Port-Elizabeth. Op 14 mei kom ik weer terug aan in Nederland.

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 3031

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 14 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: